Zomervakantie 2009 Italië - Caorle

De eerste dag de eerste stop. We zijn om 05:00 vertrokken en het is nu 07:30. We staan op een parkeerplaats ergens in Duitsland.

Tweede stop om 09:30 vlakbij de Hockenheim ring.

Derde stop. 12:53. 58 km voor M.....

De nacht is erg onrustig verlopen. Ons appartement bestaat uit twee delen die doormiddel van een balkon met elkaar verbonden zijn. De kinderen, badkamer en keuken in een deel, wij in het andere deel. Aangezien Mirjam wel eens naar het toilet moet 's nachts, is dat best wel vervelend. Ze moet dus altijd buitenlangs over het balkon. Dan is het ook nog eens warm in de kamers en heb je veel last van voorbij rijdend verkeer. Desondanks heb ik toch redelijk geslapen. Mirjam minder.

We kregen ook nog midden in de nacht een sms van Annelou, ze kan niet slapen want Thijmen snurkt hard. Ze durfde niet naar ons te komen. Terug ge'smst dat ze hem maar een duw moet geven.

Dit is dan 's ochtends ons uitzicht:

En als je heel goed kijkt in de verte dan zie je de Milka koe lopen...

Om 07:30 wakker geworden door de gastheren. Het zijn boeren en dat zijn actieve mensen zo vroeg in de ochtend. Snel aangekleed en naar de bakker gegaan. Tijdens het ontbijt gaan we beslissen wat we gaan doen. We gaan naar Lammerklam. Dat is een waterversnelling van een of ander riviertje.

Erg mooi allemaal en met een temperatuur van 32C is het verfrissend beneden bij het water. Het was de bedoeling om daarna nog naar de waterval in de buurt te gaan maar de kinders waren te moe en wilde met het warme weer liever gaan zwemmen bij het huis. En wat doe je dan? Dan ga je maar naar huis.

We hebben voor "ons" huis nog gezellig wat zitten borrelen terwijl de kinderen aan het zwemmen, rennen en spelen waren. Rond 18:00 naar de midgetgolf gegaan waar Mirjam het beste speelde van allemaal en dan het dorp in om nog wat te eten. Om ongeveer 22:00 weer terug bij ons appartement onder een wolkeloze hemel en omdat het erg donker is kan je heel veel sterren zien. Om 23:15 liggen we weer in bed.

Natuurlijk weer een slechte nacht gehad. Het bed piept en kraakt bij iedere beweging die je maakt en weer midden in de nacht een sms ontvangen: "Er zit een mug in onze kamer". Om 06:30 start de boer zijn traktor. Ondanks de relaxte sfeer die hier hangt kan je van het slapen niet echt uitrusten.

Dadelijk eerst maar weer naar de bakker en dan tijdens het ontbijt maar weer beslissen wat we gaan doen.

We gaan rodelen. Dat wil zeggen, de dames gaan van het rodel startpunt naar huis wandelen en de rest gaat met de rodel naar beneden. Boven eerst wat gedronken en dan circa 1 uur in de rij staan voordat we op de baan kunnen. Annelou en Thijmen gaan apart ik krijg Evi op schoot en Daan gaat bij Mark op schoot. Naar beneden gaat erg hard en daardoor ook erg leuk.

Als we weer thuis zijn willen de kinderen gaan zwemmen en dat is een tegevaller want Mirjam heeft de sleutel en die is er niet. Daarom Thijmen maar over het balkon gezet zodat hij van binnenuit de deur open kan doen. Ook dat lukt niet want de balkondeur zit op slot. We kunnen wel schone badkleding uit de koffer pakken want die staan op de slaapkamer en daar is de balkon deur wel van open. 20 minuten later komt Mirjam aan van de wandeltocht.

Dag 4 begint vroeg. Ons is geadviseerd om vroeg te vertrekken omdat er bij de taueren tunnel veel drukte wordt verwacht. Daarom om 07:00 al naar de bakker en zitten we om iets over 08:00 al in de auto zodat we om 09:00 in de file staan. 12 km voor de tunnel. Iedere keer 15 minuten wachten en dan 2 kilometer rijden. Dat gaat dus nog wel even duren.

Om 10:30 kunnen we eindelijk doorrijden en gaan we de tunnel in. Op een slakkegang dat natuurlijk wel. We hebben volgens de TomTom 01:15 aan tijd verloren. We krijgen er aan de andere kant van de tunnel wel mooier weer voor terug. Vol goede moed rijden we verder. De reis verloopt voorspoedig. Zonder problemen wordt de Italiaanse grens bereikt. We krijgen nu de ene na de andere tunnel en al snel hebben we meer tunnel kilometers gehad dan in heel oostenrijk. Zo'n 26 km voor Udine komen we in de file en dat is een zware tegenvaller. De file blijft aanhouden tot 8 km na Udine. Dus 34 km in totaal. En dat is een heel eind in de brandende zon. Die achtelijke Italianen gunnen je nog geen stukje asfalt ook. Ik heb flink ruzie gehad met een aantal Italianen. Ik mocht er niet tussen bij een invoeg strook ze reden gewoon door terwijl ik al half op hun strook reed. Ik werd gedwongen om weer de invoeg strook op te rijden om het een paar meter verder nogmaals te proberen. Ze reden toch bijna bij me naar binnen. Mijn dag was al goed verpest.Na al het file leed was het nog 49 km die we snel hadden afgelegd. Mark krijgt het voor elkaar om 500 mtr voor de camping nog verkeerd te rijden. Uiteindelijk komen we om 17:30 aan.

Dus een rit van 380 km waar we, zonder met opzet te veel en lang te stoppen, 9,5 uur over hebben gedaan. De camping zelf is erg groot. Bijna een dorp op zich. Het uitzicht vanuit onze caravan is de golfbaan. Dat is dan wel weer erg goed. De caravan is, natuurlijk, kleiner dan de caravan in Bibbona maar het is er schoon en ziet er goed onderhouden uit.

Ik ben al meteen twee keer gestoken door de plaatselijke muggen. Om 23:15 lig ik op bed. Ik ben best wel moe door de rit.

Vandaag niet zo heel veel gedaan. Om 08:00 wakker, ontbeten en tot 16:00 bij het zwembad gezeten.

Na het omkleden/ douchen naar Caorle vertrokken om daar wat te gaan eten. Het is echter nooit zover gekomen omdat ons zontomaatje (Thijmen) een lichte zonnesteek had en zich niet lekker voelde. Wij dus maar weer terug naar de camping en hebben daar maar weer wat te eten gehaald. Thijmen vroeg naar bed gestuurd en zelf lag ik er ook weer vroeg in. Morgen een herkansing voor Caorle.

Dag 6 begint al niet anders dan dag 5. Opstaan, naar de bakker, ontbijten en naar het zwembad om een kilometer te gaan zwemmen (40 baantjes in het 25m bad). Dan lekker in de zon bakken en rond 16:00 naar de caravan om te douchen en we vertrekken voor de tweede keer naar Caorle. Dit keer gaan we eerst eten voordat we gaan shoppen. Het eten was lekker en omdat de winkels pas om 22:30 dicht gaan wordt het maar drukker en drukker.

Ik had gisteren nog een winkeltje gezien waar ze verse kaas en ham verkopen. Heb daar wat verse mozarella gekocht voor het eten van morgen of als lekker hapje. Om 23:00 zijn we weer bij de caravan en ga ik moe maar voldaan naar bed.

Dag 7 begint erg vroeg, voor een vakantiedag dan. Om 07:00 gaat de wekker. Ik ga me snel aankleden en eten. Snel naar de bakker voor de rest van het gezin en dan naar de golfbaan waar Mark en ik om 08:00 af moeten slaan.

Thijmen gaat mee als mijn caddy. Ondanks het feit dat ik al bijna een jaar niet meer heb gegolfd gaat het best goed. Ik haal zelfs een score van 27 en voor mij is dat erg goed. Het is in het begin allemaal goed uit te houden maar het wordt wel steeds warmer. Om 12:10 zijn we klaar en leven ons nog even uit op de 19de hole. 10 minuten later zijn we bij de caravan en kleden we ons om en zoeken de rest van het gezelschap op bij het zwembad. Vandaag maar geen kilometer zwemmen. Ik heb per slot van rekening al gesport vandaag.

Rond 16:00 terug naar de caravan om ons om te kleden zodat we boodschappen kunnen gaan halen bij een nabijgelegen supermarkt. Ten eerste voor het avondeten en ten tweede, nog veel belangrijker, morgen want dan is het feest.

Als avondeten lekkere tortellini gemaakt met ham room saus, caprese met de mozarella uit Caorle en macaroni met tomatensaus. Erg lekker maar natuurlijk veel te veel. Ook vandaag weer niet te laat naar bed des te eerder is het woensdag.

Hieperdepiep hoera. Het is vandaag 26 augustus en ik wordt vandaag voor de 12de keer 32. ;-)

De ochtend begint met kado's bij het ontbijt. Natuurlijk. Daarna terug naar de bakker om gebak te halen. Naast Mark, Miranda en de kinderen komen ook Ronald, Brigitte en de kinderen op visite.

Eigenlijk zouden ze rond 11:00 bij ons zijn maar omdat ze procesverbaal op moesten laten maken duurde het wat langer en waren ze pas om 13:00 aanwezig. Dat procesverbaal was omdat ze een portemonnee hadden gevonden en deze als eerlijke mensen wilde afgeven bij de politie. En dat kost ze dan bijna 2 uur.

Ondertussen zijn we maar alvast aan het gebak begonnen. Als ze gearriveed zijn gaan we met zijn alle naar het zwembad en blijven we daar weer tot een uur of 16:00. Dan weer terug naar de caravan voor wat gebak, hapjes en drankjes. Erg gezellig. Ook vandaag zelfgemaakte spaghetti op daarna nog wat verder geborreld maar niet te lang want ook morgen moeten we er weer vroeg uit.

Dat krijg je als je naast de golfbaan staat met je stacaravan. Dan wordt er veel gegolfd. Vandaag slaan we om 08:10 af. Dat staat op onze greenfee Card maar als we bij hole 1 aankomen slaan daar net 2 Duitsers af. Mark wijst nog naar zijn horloge maar het kan ze kennelijk niets schelen. We wachten maar tot ze buiten het bereik van onze slagen zijn en we slaan af.

Als zij klaar zijn met putten lopen ze door naar een andere hole dan hole 2 en roepen ze nog over de baan of we "krank im kopf" zijn. Zij hebben waarschijnlijk nooit manieren geleerd, het zijn tenslotte duitsers.

Het is nu al een heel stuk warmer dan 2 dagen geleden. Ik zweet al als een ottervoordat we met hole 3 klaar zijn. Het gaat ook niet zo heel goed. Het komt vast door de warmte, het kan natuurlijk niet aan mij zelf liggen ;-)

Uiteindelijk haal ik 22 punten en Mark 46. We spelen wel sneller dan de eerste keer en zijn al om 11:40 klaar. Dat is een half uur sneller. Komt goed uit want om 13:00 zouden we bij Ronald en Brigitte langs gaan om bij hun hotel te gaan zwemmen. Daar hebben we nu meer tijd voor.

Ze zitten in een klein hotel met 75 kamers. Ik zelf had het groter verwacht voor een echt vakantiedorp hotel. Het zwembad is natuurlijk veel kleiner dan bij ons op de camping maar er zijn dan ook veel minder mensen. De kinderen liggen aan een stuk door in het zwembad en als we rond 18:00 weer willen gaan moeten we ze uit het zwembad plukken. We moeten echter wel weg want als het goed is heeft Mark gereserveerd bij een van de restaurants op het park.

Na het snelle douchen gaan we naar het restaurant waar NIET is gereserveerd omdat dat niet kon. We krijgen een grote tafel op het met tl-buizen verlichte terras. Ondanks dat het eten niet slecht is, is het ook niet heel erg lekker. De TL verlichting draagt natuurlijk ook niet bij aan een romantische sfeer.

Na het eten lopen we over de markt die hier iedere donderdag wordt gehouden. Er wordt, zoals verwacht, veel prullaria verkocht. Van handbeschreven kettingen tot mega grote fietsbellen. Ook een bezoek aan het aanwezige kleine kermisje kan nu niet achterwege blijven.

Als we weer bij de camping zijn moet ik wachten voordat iedereen slaapt. Er moeten namelijk slingers opgehangen worden. We hebben morgen namelijk weer een jarige.

Hieperdepiep hoera. Miranda wordt vandaag 24.....

In de ochtend krijgen we gebak voordat we naar het zwembad gaan. Tot mijn grote schrik kom ik tot de ontdekking dat ik een verkeerde berekening heb gemaakt. Ik dacht dat ik 40 baantjes moest zwemmen om aan 1 km te komen maar het blijkt een 50mtr bad te zijn ipv een 25mtr bad. Dat betekend dus dat ik de eerste dagen 2 km heb gezwommen. Logisch dus dat ik best wel lang bezig was. Gelukkig is dat nu opgelost en gaat het nu een stuk sneller.

Rond 16:30 weer terug naar de caravan om maar weer te douchen en om te kleden want we zijn bij Miranda uitgenodigd om te komen eten. Ze heeft zoals gebruikelijk weer lekkere dingen klaar gemaakt.

We hebben daar nog wat nagetafeld en Miranda en Mirjam zijn maar eens over de camping gaan lopen. Dat hadden ze namelijk nog niet gedaan. Na ongeveer een uur kwamen ze weer terug. De camping blijkt groter dan verwacht en heeft nog twee restaurants die we nog niet kende. Ook de caravan die we eigenlijk hadden willen boeken is gevonden. Is inderdaad wel Iets groter en ziet er iets luxer uit dan wat we nu hebben.

Ondertussen had ik alle foto\'s op mijn laptop staan zodat we die allemaal samen konden bekijken. Tot nu toe zijn dat er 336. Best wel veel voor 10 dagen waarvan we er 5 aan het zwembad hebben gezeten.

We zijn redelijk op tijd wakker. Het is vandaag zaterdag en daarom markt in Caorle. Daar willen we graag naar toe maar dat duurt maar tot 12:30 we moeten er dus wel op tijd zijn anders is het zo voorbij. Kennelijk willen meer mensen dat want er staat gewoon een file naar de parkeerplaats.

Als we eenmaal op de markt lopen zien we dat er zich donkere wolken samen pakken. De kraamhouders zien dat ook en beginnen al koortsachtig spullen op te ruimen. Men had ook wel regen voorspeld. Na 10 minuten is alles al weer overgewaaid en schijnt de zon weer als nooit tevoren. Er is geen druppel gevallen.

De markt is groot maar er staan eigenlijk maar een paar verschillende kraampjes: tassen, kleding, speelgoed, badlakens, sierraden en een enkele drank of etenswaren kraampje. Meer is het eigenlijk niet. Als de markt ten einde is lopen we richting het strand om daar wat te eten. Er zit daar een erg leuk restaurant/hotel waar je lekker kan eten. Je hebt uitzicht op een diep strand. Zo diep dat je de zee niet eens ziet liggen. Of zou dat door de struiken komen die er tussen staan?

Na het eten lopen we nog wat over de boulevaard voordat we terug gaan naar de auto en de caravan.

Terug op de camping ga ik nog wat oefenen met putten, ik laat daar nog te veel punten mee liggen. Later tijdens het eten gaat het steeds harder waaien en wordt het duidelijk donkerder. Maar regen is er nog steeds niet. Nou ja er vallen 5 druppels of zo. Niet echt schokkend. De wind blijft echter aanwakkeren en het begint zelfs te weerlichten in de verte. Zo ver dat we de donder niet eens horen. We besluiten om een stukje over de camping te gaan wandelen richting strand.

Daar waait het zo hard dat het niet uit te houden is. Je wordt er gewoon gezandstraalt. In de verte zie je het weerlichten. De golven dansen over het strand. Het stormt ver op de zee.

Als we uiteindelik rond een uur of 23:00 op bed liggen horen we de eerste druppels op het dak van de caravan kletteren terwijl de wind om de caravan raast. Dat wordt een ontstuimige nacht.

Het was inderdaad een onrustige nacht. Niet alleen vanwege de zware wind en regen maar ook omdat de airco aanstond. Dat ding maakt me een herrie. 's Ochtends is het flink afgekoeld het is wel 18 graden en het waait nog steeds. Annelou gaat met Mark en Miranda naar het zwembad en wij zouden later komen want we moeten nog afwassen en spullen pakken en willen nog even wat drinken. Eigelijk willen we helemaal niet naar het zwembad. Waarschijnlijk zijn we gewoon zwembad moe. Iets na 12:00 komt Annelou weer terug van het zwembad. Ze vind het veel te koud.

Maar als we niet gaan zwemmen wat gaan we dan wel doen?

Niet zo heel veel dus. We blijven tot 17:00 bij de caravan beetje lezen, beetje bij slapen, hapjes eten. Gewoon lekker niets doen. Daarna gaan we naar Lido de Jesolo. Een plaats 35 km verder waar ze een lange winkelstraat zouden hebben. Nou dat klopt ook. We hebben anderhalf uur gewinkeld en nog niet eens een kwart van de weg afgelegd. Dat kan betekenen dat we langzaam winkelen of dat de straat erg lang is en langzaam winkelen dat doen we niet...

Na het eten aan de andere kant van de weg terug gewandeld/gewinkeld. Niet te laat naar huis want morgen willen we naar Venetië

andaag vroeg op. Om 06:30 gaat de wekker. Douchen, aankleden en naar de bakker. Lekker vroeg want dan ben je als eerste aan de beurt. Ik sta er een kwartier voor openingstijd en er staan al 10 mensen voor me. Gelukkig ben ik het snelste binnen en wordt als eerste geholpen.

Om 08:05 vertrekken we richting Punta Sabionna vanwaar de boot naar Venetië.....

Om 06:00 wordt ik wakker van geritsel. Ik denk dat het Thijmen is en dat hij zijn glazen beeldje aan het uitpakken is. Dat zit verpakt in een dikke rol bubbeltjes plastic en dat is wat ik hoor. Heel zachtjes kom ik uit bed en gooi de deur open om hem eens goed te laten schrikken en hem vermanend toe te spreken.

Wie schetst mijn verbazing?

Niemand?

Dan zal ik het zelf moeten doen.

Er zit helemaal niemand. En toch hoor ik nog steeds dat geluid. Het komt van boven. Waarschijnlijk een of ander beest. Ik ga nog maar even naar bed.

Om 06:50 gaat de wekker. Ik moet opstaan want om 08:00 slaan we weer af.

Dit keer staan we onverwacht met drie personen op de baan. Een Oostenrijker heeft zich bij ons gevoegd. Hij werkt zelf voor een of andere golf club bij M"

Deze ochtend worden we weer gewekt door herrie op het dak. We weten alleen niet wat het is. Ik kijk nog maar eens naar de plek waar we de rat hebben gezien maar ik zie hem niet zitten. Waarschijnlijk is hij geschrokken van ons gesnurk of de nachtelijke gassen die we produceren. Eigenlijk wilden we naar Padova gaan maar omdat ze zeggen dat het weer warm gaat worden (31 Gr.) hebben we besloten om dat maar niet te doen. Het is ook nog eens bijna 2 uur rijden. Dan maar naar Caorle. We hebben daar toch nog niet alles gezien. Als de winkels dicht gaan voor hun dagelijkse siesta....

Wordt onze nachtrust niet wreed verstoord door lawaaierige buren, dieren op het dak of voorbij steppende kinderen dan is het wel het onweer dat hier om 06:00 losbarst. We zijn letterlijk in een klap wakker. Er hing nog was buiten dus heb ik dat, in mijn onderbroek, maar naar binnen gehaald. Waarschijnlijk hadden meer mensen dat gedaan want om me heen hoor ik overal deuren open gaan. Na een half uur trekt het onweer weg en is er geen druppel gevallen. Onrustig vallen we weer in slaap om om 07:30 weer wakker te schrikken van gillende en rennende Duitse kinderen. Hebben die lui geen fatsoen of zo? Er liggen nog mensen te slapen hoor. Het ergste is dat de #%$

Vandaag kunnen we eindelijk uitslapen. Geen herrie van kinderen of dieren. Jammer alleen dat we op tijd op willen staan om op te ruimen. Vandaag is namelijk de dag dat we naar huis gaan. De auto is snel ingepakt alleen moet nu de caravan nog schoon gemaakt worden. Om 10:00 precies rijden we weg van de camping. Nog 1336 km of 12 en een half uur te gaan

Na 1 uur rijden zitten we al in de regen en dat zal nog een hele tijd aan houden. Af en toe wordt het nog wel droog maar er komt iedere keer wel weer een bui aan zetten. Om iets over 12 rijden we de Italiaans/Oostenrijkse grens over. de temperatuur is ondertussen gezakt van 31 naar 13 graden.

Om 13:07 rijden we de file in voor de katschbergtunnel. Die schijnt afgesloten te zijn. Dat kan nog leuk worden dan. Vlak voor die tunnel kan je wel van de weg af maar hoe ver dat is en wat voor weg is nog onbekend. Wellicht is het ook niet nodig.

Niet iedereen is even blij met deze dag.

Om 14:18 zijn we de eerste tunnel gepasseerd na een paar kilometer rijden staan we in de volgende file voor de tauern tunnel. Er schijnt daar een ongeluk gebeurd te zijn waardoor alles vastloopt.

Om 15:50 zijn we uiteindelijk door de tunnel en kunnen we vol gas verder, tenminste als het weer dat toestaat want het regent dat het giet. Ondanks de regen passeren we om 16:50 de Duitse grens. Eindelijk. Mirjam neemt het rijden nu over en blaast meteen met 139 km/u weg. Waarschijnlijk wil ze snel naar huis.

Het is 19:10 als we stoppen bij een burger king langs de snelweg. We hebben dan 670 km afgelegd. Dat is iets meer dan de helft en we hebben er 9 uur over gedaan. Gelukkig hebben we geen tunnels en dus geen oponthoud meer. Als het goed is.

Om circa 00:30 rijden we de grens met Nederland over bij Venlo. En 30 km voor etten-leur geeft de benzine meter aan dat ik nog maximaal 40 km kan rijden. Toch nog maar even tanken want om nu vlak voor de finish te stranden vind ik niks. Uiteindelijk om 02:08 thuis aangekomen.

De vakantie zit er weer op helaas. Alleen nog alles opruimen maar dat komt morgen wel eerst eens lekker slapen in ons eigen bed.