De Nijmeegse vierdaagse. De Tweede keer...

In verband met de slechte internet verbinding moet je meestal nog een aantal dagen wachten op de eventuele foto's

Niet dus. Het zou dit jaar onze tweede keer worden dat we de Nijmeegsche zouden doen. Maar zoals iedereen wel weet loopt dit jaar niet alles zoals gepland. Geen vierdaagse voor ons en de bijna 50.000 andere lopers. Desalniettemin gaan we toch naar de 4-daagse camping in Persingen.

Dit keer niet met een camper maar met een gehuurde caravan. We vertrekken thuis om 09:00 richting Nederweert waar we de caravan kunnen ophalen. Na een grondige uitleg over hoe de caravan werkt, het tekenen van de benodigde papieren en het aankoppelen van de caravan vertrekken we om ongveer 11:00 naar Persingen. Het blijft vervelend rijden met een caravan. Is mijn mening.

Om een of andere reden komen we dit jaar ook weer dwars door Nijmegen, langs de wedren en rijden we verkeerd bij hetzelfde punt als twee jaar geleden. Waarom?. Gewoon omdat het kan, denk ik. Het was geen bewuste keuze.

Uiteindelijk komen we rond 13:00 aan op de "overvolle" camping.

Er stonden toch al zeker 5 tenten/caravans. Ze verwachten er in totaal ongeveer 13. Erg weinig maar wel lekker rustig.

We plaatsen de caravan zo dat we links John en Karien als buren hebben en rechts deze herrieschoppers.

Twee ouders en twee kinders. Die laatste zijn herkenbaar aan de zwarte snavel want qua formaat doen ze bijna niet onder voor de ouders.

Nadat we alles uitgepakt hebben en helemaal gesetteld zijn is Karien aan de beurt. Ze is vandaag tenslotte jarig. We hebben de slinger opgehangen en na het cadeautje uitpakken kregen we een stukje taart. Als snel volgde de aperol en lekkere hapjes en werd het erg gezellig.

Zo rond 18:00 zijn we op de fiets gestapt om naar Nijmegen te fietsen. Hapjes zijn wel lekker maar natuurlijk geen vervanger voor een echte stevige maaltijd. We komen daarvoor uit bij Dock 17. Een grillrestaurant aan de waalkade. We hebben daar goed gegeten.

Het was alleen nog veel te vroeg om alweer naar de caravan te gaan dus hebben we nog wat door Nijmegen gestruind en op het terras gezeten. Zou het een echte 4-daagse week zijn geweest dan hadden we weer niet gezien hoe mooi sommige gebouwen hier zijn want alles had dan volgestaan met podia en feesttenten. Plaats op een terras was er dan waarschijnlijk ook niet geweest. Nu dus wel.

Omdat we voor het donker thuis willen zijn springen we op een gegeven moment maar weer op de fiets en komen we rond 22:30 weer aan op de camping waar we nog even buiten blijven zitten maar uiteindelijk om 23:30 toch maar in bed zijn gaan liggen.Ieder in zijn eigen bed voordat jullie daar rare ideeën bij krijgen.

Dag 2 de eerste (proef) wandeling.

Hoe is deze nacht verlopen? Warm, vooral erg warm en we hadden "last" van de buren. Ze maakte gedurende de hele nacht toch wel herrie. En drie ongenode gasten die vervelend deden. Daar waren 's ochtend dan ook 3 lijken van te vinden. Inclusief bloedspetters... (Inderdaad muggen). Uiteindelijk om 09:30 opgestaan. Rustig aan gedaan met het ontbijt en zo rond 11:30 stonden we klaar om onze eerste 10 kilometer te gaan wandelen. Je moet niet overdrijven als je na lange tijd weer gaat beginnen met wandelen.

We vertrekken via de poort van Persingen en lopen door de akkers over de ooijpolder richting het dorpje: Ooij. Verrassend. Na 3,5 kilometer komen we bij een aantrekkelijk terras en strijken daar neer. Totaal niet moe maar pas anderhalf uur later gaan we verder. Zo lekker was het op het terras.

Tegenover het terras ligt de bisonbaai. Naast de nudisten, dat wisten we van tevoren ook niet, lopen daar ook koeien en pony's in het wild rond. Een erg mooie omgeving.

Ook kwamen we de restanten tegen van iets wat waarschijnlijk ooit een brug moet zijn geweest. Met mijn D&D "actergrond" dacht ik echter meteen aan twee offertafels. hoe ver kan je heen zijn. Wel onthouden voor een eventuele one-shot die we nog eens kunnen spelen.

Na 12,5 km zijn we weer terug op de camping. Het is nu 14:30. Snel wat boterhammen naar binnen werken en onder de douche. Ondertussen de verrichtingen van Max proberen te volgen. Gaat niet al te makkelijk want de wifi en het mobiele netwerk zijn hier niet zo heel goed.

Iets voor 18:00 stappen we weer op de fiets want we hebben om 18:30 gereserveerd bij een leuk tentje waar we vorig jaar ook hebben gezeten.

Dat blijkt een vergissing te zijn. Als waarschuwing voor anderen: Het heet hier "De Hemel" en het is eigenlijk een lokale brouwerij waar het bier vast erg goed smaakt en je goed op het terras kan toeven met een pilsje in de hand maar eten is een geheel ander verhaal.

Op zich begon het goed. Het eten was er vlot alleen ontbrak bij een van de gerechten de wtte rijst die, volgens de kaart, er los bij geserveerd zou moeten worden. Na 3 personen van het bedienend personeel hier op aangesproken te hebben werd de leiding van de bediening er bij geroepen. Ze zouden hun best doen om er voor te zorgen. Nog wat later, we waren allemaal al lang begonnen met eten want daar op wachten, kwamen ze zeggen dat dit specifieke gerecht gratis was alhowel de rijst er wel aan zou komen. Oh ja en als we nog een afsluitend drankje zouden nemen dan was dat ook gratis.

Wij waren echter nog niet klaar en zouden ook graag nog een dessert willen nuttigen. Na dat besteld te hebben en meer dan 45 minuten te hebben gewacht hebben we maar om de rekening gevraagd want dit ging ook weer erg lang duren en daar hadden we geen zin in. We wilden graag weer voor het donker en de verwachte regen "thuis" zijn.

Dat lukte in ieder geval wel. We waren om 20:45 weer terug bij de caravan. Hebben we het daar maar gezelig gemaakt met koekjes, nootjes, chips en een goed glas wijn/bier. Uiteindelijk om 23:30 maar weer naar bed gegaan. Toen begon het ook net te regenen.

Dag 3 Wandelen met boer Geert.

Vandaag is een rustdag. We doen het dan ook rustig aan. In de ochtend gaan we naar Nijmegen om wat boodschappen te doen. Als we op de wedren aankomen zien we daar de filmploeg van omroep Gelderlad staan. Met, natuurlijk, Harm Edens de presentator van alle 4-daagse journaals die ik me kan herinneren. "Zijn jullie 4-daagse wandelaars"? wordt er aan ons gevraagd. "Ja, dat zijn wij". Of we dan tijd hebben voor een interview. Nou dat hebben we wel hoor.

De kleding werd ons van et lijf gevraagd. We moesten zelfs onze kuiten laten zien om te bewijzen dat we wel goede wandelaars zijn. Helaas is diezelfde avond helemaal niets van dit interview op tv geweest. Zou leuk zijn geweest. maar wellicht zijn we nog vulling voor een van de volgende dagen.

Daarna doorgelopen naar patisserie Strik om een lekker gebakje te scoren. En brood, maar dat was op dat moment niet zo belangrijk. Eerst dat gebakje naar binnen werken.

Na het inkopen van wat brood zijn we Nijmegen ingelopen. De meeste winkels zijn dicht want het is nog steeds pas maandagochtend. Erg veel was er daarom ook niet te doen. Hier en daar een verdwaalde Decathlon of Hema die open was. Uiteindelijk komen we bij de AH uit waar we de rest van de boodschappen hebben gehaald en zijn we weer terug gegaan naar de camping.

Verder doen we niet zo heel veel. Een beetje routes bekijken voor wat we gaan lopen de komende 4 dagen, paella koken en eten en ons klaar maken voor een wandeling met boer Geert.

Op 4 personen na gaat bijna de hele camping mee. Ondanks het feit dat we een deel van de route zelf al eens gelopen hadden was het een zeer leerzame en leuke tocht.

Boer Geert kan leuk en boeiend vertellen. Ook weer een aantal mooie plekjes gezien waar je anders niet zomaar komt.

Om 21:30 zijn we weer terug op de camping. ruim 2,5 uur gedaan over een stukje van bijna 7,5 kilometer. Met de hele groep nog een kopje koffie/thee en dan hop naar bed want morgen begint de alternatieve 4-daagse.

Dag 4 De dag van het pontje.

We staan vandaag vroeg op, in vergelijking met de andere dagen dan. We zitten "al" om 08:30 aan het ontbijt want we willen om 09:00 vertrekken voor onze eerste dag van 20 km. Na 2 kilometer moeten we gebruik maken van de handpont. Is dat een woord? Dat is nog best zwaar. John laat hier zijn mannelijkheid zien door zich extra uit te sloven voor de twee duitse tieners die met ons mee gaan. (Ik ook maar daar is geen bewijs van...).

Daarna verdwijenen we al snel in de bossen van Berg en Dal. Het is een erg mooie omgeving met hier en daar een best steile helling.

We maken een omtrekkende beweging en komen door Nijmegen heen aan de verre kant van de Waalkade aan. Daar hebben we een terrasje gepakt om een soepje te eten.

Daarna weer terug over de Waalkade, de spoorbrug over om de Waal over te steken. We lopen over "Het Eiland" naar de andere brug om de Waal weer over te steken en zo richting de camping te gaan.

Daar komen we rond 15:00 weer aan. Even douchen en dan met de beentjes omhoog. Uitrusten voor de volgende dag. We moeten ons vanavond om 18:30 pas weer melden voor de camping BBQ.

Boer Geert kan niet alleen leuk vertellen, hij kan ook nog eens goed BBQ master spelen. Het was erg lekker en gezellig om met de hele camping (ca. 25 personen) bij te kletsen. Uiteindelijk liggen we om 22:30 in bed. Morgen moeen we er weer vroeg uit voor de volgende wandeling.

Dag 5 De dag van Kekerdom.

Na die BBQ van gisterenavond is het moeilijk wakker worden. Om 08:00 strompelen we ons bed uit. We zouden om 09:00 vertrekken maar dat halen we niet. Het is niet zo erg als gisteren, nu maar 15 minuten te laat. Het is de bedoeling om naar de theetuin te lopen maar we weten niet zeker of dat qua afstand en tijd haalbaar is.

Onze eerste stop is na 5 kilometer bij "De Thornsche Molen", we hebben daar goede verhalen van gehoord dus ook meteen maar gereserveerd voor vanavond.

Na de koffie lopen we via Duitsland in een ruk door naar Kekerdom.

Daar beslissen we of we door gaan naar de theetuin. Onderweg pakken donkere wolken zich samen en haasten we ons naar taverne "De waard van Kekerdom". Vlak voordat het noodweer losbarst komen we aan en kunnen we schuilen. Er is verder niets aan de hand het blijft gewoon droog zoals we hadden verwacht maar het schrijft zo lekker spannend.

We nemen een lekker drankje op het terras, smikkelen we onze zelf meegenomen lembas op en gaan daarna weer voldaan verder. We hebben besloten om niet naar de theetuin te gaan omdat we nu al op 13 kilometer zitten. We moeten er nog 9 terug.

De route loopt vandaag vooral over de de weg en het fietspad. Dat is niet zo mooi als gisteren maar als je over de dijk loopt heb je wel een mooi zicht over polder en de natuur die zich daar bevind.

Op 18 kilometer komt er weer een beslissingspunt. Lopen we terug naar de camping (Nog 3 kilometer) of lopen we door naar het OortjesHekken terras waar we eerder hebben gezeten. De route duurt dan wel 5 kilometer langer. Dus terras en langer lopen of meteen naar de camping.... Moeilijke keuze? echt niet! We gaan naar het terras. Nadat we daar ruim een half uur lekker hebben gezeten gaan we weer verder en leggen we de laatste 3,5 kilometer af. om 15:45 komen we weer op de camping aan en hebben we 24,3 kilometer afgelegd.

Nu weer lekker met de beentjes omhoog voordat we ons gaan opfrissen voor het diner bij de molen.

Boer Geert komt ons vertellen dat ze van "Berg en Dal" komen om een interview af te nemen. Of we er bezwaar tegen hebben als ze eventueel bij ons langskomen? Nee hoor, geen probleem. We worden langzaam maar zeker geoefende geinterviewde mensen. Als ze tenminste langskomen...

Om 18:25 vertrekken we met de auto naar de molen waar we op het terras heerlijk hebben gegeten. Daar kunnen ze bij een bepaald ander restaurant, waar ik de naam niet van zal noemen, nog wat van leren. Morgen gaan we terug maar dan voor pannenkoeken.

Dag 6 De dag van de 7 heuvelen.

Vandaag gaan we dag 3 doen van de alternatieve 4-daagse. Het is de bedoeling dat we de 7 heuvelen weg gaan lopen. Dat is hier 8 kilometer vandaan. Dan zitten we heen en terug al op 16 kilometer dan snoepen we er hier en daar nog wat meters bij en zitten we alweer op de 20 kilometer. Ons dagelijkse doel. Maar eerst: Opstaan. Dat gaat steeds moeizamer. We ontbijten weer lekker buiten, smeren de boterhammen voor onderweg, pakken onze loopspullen erbij en vertrekken om 09:15 naar de 7 heuvelen weg.

Het nadeel van de 7 heuvelen weg is dat je onderaan wil beginnen maar van boven aankomt. Je wil niet dezelfde weg van boven naar beneden lopen want dat is saai dus kies je een omweg eromheen maar die voert natuurlijk ook over die 7 heuvelen dus eigenlijk doen we vandaag 14 heuvelen.

De omgeving waar we doorheen lopen is weer prachtig. Indien je de echte 4-daagse loopt heb je geen tijd om van je omgeving te genieten. Je wordt dan echt geleefd door het wandelen. Ook leuk maar anders.

Halverwege komen we in Groesbeek onderaan de 7 heuvelenweg aan waar we eerst nog een terrasje pakken om aan te sterken. Een lekker soepie voordat we weer aan de wandel gaan. We zijn zeker niet de enige die deze route vandaag lopen. Wat een drukte. Maar wel gezellig. Onderweg staan er ook mensen om aan te moedigen of er rijden toeterende auto's voorbij. Het is net echt.

Waar wij bij de echte 4-daagse de eerste keer geen tijd voor hebben gehad en nu wel is een bezoek brengen aan de Canadese militaire begraafplaats. Het is indrukwekkend.

Voor we er erg in hebben ligt de 7 heuvelenweg alweer achter ons. We vervolgen de weg richting Beek zodat we daar langs de bakker kunnen omdat we anders voor morgen geen brood meer hebben. De laatste twee kilometers leggen we daarom af met een volle tas brood bij ons.

Om 15:00 komen we weer aan op de camping. Wandeldag 3 zit er weer op. Nog 1 te gaan. Nu eerst uitkakken en opfrissen voordat we om 16:30 aan de tapas gaan, georganiseerd door Boer Geert en zijn vrouw Tera.

Wat een heerlijke campingbazen zijn dat. Ze doen er alles aan om het gezellig te maken. En dat lukt ze ook nog eens. Wat dat beterft zou ik veel reclame voor ze willen maken maar dan lopen we de kans dat het volgend jaar hier helemaal vol staat en dan hebben wij geen plek. Dat is nou ook niet wat we willen.

We hebben om 19:00 een reservering bij "De Thornsche Molen" om pannenkoeken te gaan eten. Die tapas is wel lekker maar legt natuurlijk geen stevige bodem voor een volgende etappe van de alternatieve 4-daags. Het was een goede keus. De pannenkoeken waren heerlijk. Nu naar de camping om dit verhaal af te werken en ons klaar te maken voor morgen.

Dag 7 De dag van de finish.

Ook deze morgen plannen we weer om te vertrekken maar wordt het toch weer 09:15. Het Brabants kwartiertje zullen we maar zeggen. Vandaag beloofd de slechtste dag te worden qua weer. Regen en zo. Het is in ieder geval niet te warm en bewolkt als we vertrekken. Er is geen zonnetje te zien.

We vertrekken vandaag weer richting het noorden over de Ooijse polder en slaan op het eind, na bijna 3 kilometer links af waar we anders naar rechts gingen. We lopen zo nog een heel stuk over de dijk totdat we ergens de dijk af gaan en richting Roosje lopen. Een B&B waar je ook buiten een kopje koffie of thee kan drinken. Het ziet er uit als een Ibiza style zaakje maar dan op zijn hollands. De koffie smaakt goed en dat is belangrijk.

Na Roosje lopen we nog een klein stukje naar het noorden en dan het strand op bij de Waal waar we de laatste kilometers naar Nijmegen afleggen.

We klauteren daar de Waalbrug op en lopen naar Lent waar we op een terras neerstrijken voor ons dagelijkse "halverwege" kopje soep. Ondertussen wordt buienradar goed in de gaten gehouden. We verwachten regen maar wanneer precies. We willen als het even kan niet in de regen lopen. Het lijkt veilig te zijn om naar Nijmegen terug te lopen.

Als we weer op de Waalbrug lopen begint het een heeeeeeel klein beetje te druppelen en gaan wij stug door tot aan de wedren. Deze "bui" mag die naam niet eens dragen zo weinig stelde het voor. Ook op de wedren, het officiële finish punt van de normale vierdaagse is redelijk rustig. We hadden er iets meer van verwacht of beter: gehoopt. Het maakt niet uit. Wij hebben ons ding gedaan en zijn er trots op dat we toch weer 4 dagen hebben gelopen.

Oh, wacht, we moeten nog een stuk. De laatste 4 kilometers naar de camping wachten ons nog. Dan eerst maar een terras op om wat te drinken. Terwijl we daar zitten begint het dan toch nog te regenen. Moeten we daar toch verplicht een uur op het terras zitten. Wat een zwaar leven hebben wij.

De laatste kilometers verlopen verder zonder incidenten of we moeten meetellen dat Mirjam en Karien bijna van hun sokken werden gereden door fietser met motortje. Toegegeven wij letten ook niet goed op. Rond 16:00 komen we op de camping aan waar het net weer een beetje begint te miezeren. Zijn we toch de hele wandeling droog gebleven.

Dit keer gaan we 's avonds eten bij OortjesHekken. Een tentje waar we tijdens het lopen al een paar keer zijn geweest maar nog niet eerder hebben gegeten.

Ook hier is het eten weer echt lekker. Om 20:20 zijn we weer terug op de camping waar de dames nog aan de puzzel gaan werken. Ze willen hem af hebben voordat we deze week echt gaan afronden.

Na vandaag zit de wandelweek er op en gaan wij morgen door naar Winterswijk en John en Karien gaan op huis aan. Voor nu sluit ik dit verhaal af en ga nog even van deze laatste avond op camping "Buitengast" genieten. Morgen gaan we weer vrolijk verder. Houdt het hier in de gaten.

Dag 7 De dag van Winterswijk.

Vandaag nemen we afscheid van het kleinste dorp van Nederland (Persingen), camping Buitengast en John en Karien. De camping gaat dicht, John en Karien gaan terug naar huis en wij verhuizen naar camping De Twee Bruggen bij Winterswijk. Natuurlijk niet zonder afscheid te nemen met koffie en gebak.

Het "afbreken" van de caravan ging zonder problemen net als de rit naar Winterswijk. Niets geen files gehad. Eenmaal op de camping wel regen. Daarom in de caravan de lunch bereid en verorbert.

Dan op zoek naar een supermarkt want we beginnen door ons eten heen te geraken. Nadart we dat hebben weggebracht gaan we nog even Winterswijk in. Het is bijna 16:30 als we daar aankomen en de winkels sluiten om 17:00... Daarom maar een favoriete bezigheid uitgeoefend. Terraszitten.

We hebben daar ook maar meteen gegeten. Het leek er even op dat we bijna hetzelfde gingen meemaken als eerder deze week in Nijmegen. We zaten misschien niet heel handig in het restaurant maar we hadden echt het idee dat we vergeten werden. Toen het eten eenmaal kwam was het leed snel geleden. Het was erg lekker.

En toen was het 20:30 en zaten we weer samen op de camping. Wel saai zo als je net van Buitengast af komt met 2 vrienden erbij. We slaan ons er wel doorheen en anders komen we gewoon eerder naar huis... ;-)

Dag 8 De zondag.

Je hebt mensen die bezingen de zacht tikkende regen, je hebt mensen die vinden het romantisch als de regen tegen het tentdoek spat nou, wij vinden het een *&^$%!@ herrie. Vooral de druppels die dan bij iedere windvlaag uit de bomen op je caravan vallen. Die maken er een hels kabaal van. Wij werden en bleven er wakker van. Vanaf ongeveer 01:15 tot circa 04:35. Is niet prettig.

Door de onrustige nacht komen we vandaag maar moeizaam op gang. Het is nu 11:38 en we zitten nog zo suf als een konijn voor de caravan wakker te worden. Geen zin om iets te gaan doen waarvan we nog niet eens weten wat dat zal zijn. We zijn er nu al moe van.

Besloten om maar naar Winterswijk te gaan om daar een goede bak koffie te gaan drinken. Om half een zitten we op het terras bij Blend 61 waar we weer lange moeten wachten op enige bediening. UIteindelijk maar naar binnen gegaan en zelf koffie besteld. Het was niet eens zo heel lekker. Maar het hielp wel om wakker te worden.

Na de koffie begonnen we aan een shopping spree. Soort van. Niet echt natuurlijk want we zijn wel op vakantie, het kan niet te leuk worden.

Zo rond 2 uur ploffen we neer op het terras van restaurant "De Zwaan" waar we om een of andere reden weer vakkundig genegeerd worden. Wat is dat toch met die mensen hier. Mogen we soms niets bestellen of zo? Zien we er te jong uit? Na veel zwaaien naar willekeurige voorbijgangers worden we dan toch opgemerkt en kunnen we iets bestellen. zo'n 5 minuten later komt er nog een ober(ster) bij ons staan, of we iets willen bestellen....

Terwijl wij zitten te wachten vindt er boven ons een plaatselijke wolkbreuk plaats. Wij zitten droog onder een parasol maar vele mensen beginnen ineens te rennen en met tafeltjes te zeulen.

Welke les trekken we hier uit? - Als het regent geleden corona regels niet meer. Je zou toch eens nat worden.

Na de lunch lopen we nog wat verder door de stad en vinden daar in de plaatselijke Top-1-Toys nog een leuke neuwe puzzel want die andere was al af. Hebben we vanavond weer wat te doen.

Verder bleef het rustig vandaag. Bij de caravan wat gegeten en dit stukje geschreven en zo dadelijk aan de puzzel beginnen. GEEN foto's vandaag. Morgen gaan we weer wandelen. Dan volgen er weer foto's.

Dag 9 De dag van Bredevoort.

Vandaag gaaan we voor de verandering eens wandelen. Om in te komen kiezen we een route van 15 km. We rijden eerst met de auto naar Het station van Aalte om van daar via de polders naar boekenstad Bredevoort te lopen. Er vallen ons een aantal dingen op. De eerste 10 kilometer komen we 3 fietsers en 1 hardloopster tegen. Dat is alles.

Wat een rust heerst hier. Het lijkt wel of de rest van de achterhoek bevel heeft gekregen om binnen te blijven en wij dat niet weten. ALs we in Bredevoort aankomen is alles dicht. Ook dat nog. Alleen middeleeuws bistro/restaurant Bertram is open. Gelukkig want we moeten allebei nodig naar het toilet.

Nadat we wat besteld hebben (Koffie met gebak) ga ik naar het toilet. Nu moet ik even vertellen dat er net voor ons een groepje mensen met een beperking binnen zijn gelopen. Niks mis mee moeten ze vooral doen. Ook die mensen moeten een zo normaal mogelijk leven lijden. Maar als je dan zelf naar het toilet moet en je trekt de deur open en er zit er een een grote boodschap te doen die je ondertussen glazig aan zit te kijken, schrik je toch een beetje.

Ik ben nog maar even gaan zitten en heb eerst mijn koffie met gebak op. Die hadden ze toch net gebracht.

Bij mijn tweede poging bleek het toilet verlaten. Gelukkig. Kon ik ook op mijn gemak mijn ding doen.

Komen we nu op het tweede ding dat ons is opgevallen. Het zou droog zijn vandaag maar terwijl we op het terras zitten en af rekenen voelen we al een paar druppels. Niets om ons zorgen over te maken. Totdat we zo'n 10 minuten verder zijn. Begint het toch wat harder te regenen. Gelukkig hebben we onze professionele wandelponchos bij. Loopt toch een stuk droger. Na een half uur doorstappen regent het al niet meer en gaan ze weer uit.

Eenmaal weer terug in Aalten pakken we de auto en rijden caravanwaarts. Daar even de boterhammen opgepeuzeld en opgefrist. En wat ga je dan doen. Het is net 14:00 geweest. Naar bed gaan, om te slapen, is wel erg vroeg. We hadden gisteren nog een puzzel gekocht. Laten we dat maar gaan doen. (1000 stukjes). Het blijkt zo verslavend te zijn dat we om 18:30 zoiets hebben van: Ik heb honger, hoe laat zou het zijn.... Om dat het puzzelen zo verslavend is gaan we fastfood halen zodat we snel weer verder kunnen.

Om 20:30 is de puzzel af en gaan we ons desert halen, een ijsje, en lopen we voor de verandering eens een rondje over de camping. Dat is nog een heel eind. Zodra we terug zijn schrijf ik dit verslag en gaan we bedenken wat we morgen gaan doen. Nieuwe puzzel kopen? Goed dat zien we morgen wel.

Heb ik nog een verzoek aan jou, de lezer. Ik heb vandaag op facebook een post geplaatst naar deze blog. Zou je daar eens op willen reageren? Dan weet ik hoeveel lezers ik ongeveer heb. Ben ik wel benieuwd naar. Alvast bedankt.

Dag 10 De dag van Obelink.

Ik hoor sommige al denken, sterker nog ik heb al de vraag gekregen: waar blijft het verslag van de 10de dag? Om eerlijk te zijn was het nietu een dag om veel over te schrijven. Ik heb het daarom wat voor me uit geschoven. Hierbij dan toch nog dag 10. We hebben eigenlijk maar 1 ding gedaan vandaag. We zijn naar Obelink geweest. Een winkel voor camping en vrije tijd. Deze winkel, waar we nog nooit van gehoord hadden is een verhaal op zich. Je hebt winkels, grote winkels, de grootste winkels en dan heb je Obelink. Niet normaal.

Twee verdiepinegn met caravns en campers, drie verdiepingen met tenten en andere camping zut, een verdieping met kleding, een verdieping met lounge sets en BBQ's. Je kijkt er je ogen uit.

Om jullie gerust te stellen: we zijn alleen gaan kijken en we hebben niets gekocht. Dat was ook niet de bedoeling.

Aan het eind van de middag zijn we naar Winterswijk gegaan en hebben daar eerst een nieuwe puzzel gekocht want die van ons was al op.

Daarna door gelopen naar restaurant "De Revolutie" waar we heerlijk tapas hebben gegeten. Het was alleen een beetje veel. We hebben daar 's nachts ook nog plezier van gehad zeg maar. Zo veel was het. Maar wel erg lekker. Daarna weer snel naar de camping want we kunnen weer puzzelen. Om 11:00 liggenw e al weer in bed want morgen gaan we weer wandelen.

Dag 11 De dag van Brinkheurne.

Vandaag staat een wandeling van 19 kilometer op het programma. We vertrekken om 09:30 van de camping en rijden naar Winterswijk. De tocht begint daar bij het station. Het is lekker weer, er staat een fris windje, het is niet te warm. Kortom we kunnen lekker door stappen.

Na 5 kilometer komen we bij de bekende Berenschotse Watermolen. Nee, wij kende hem ook niet maar hij schijnt heel bekend te zijn. Ik vermoed omdat daar een soort wormhole zit of een breuk in het tijdscontinuum want we deden na de koffie pauze aldaar 1,06 minuten over 1 kilometer. We lopen snel maar zo snel nou ook weer niet.

Ook deze wandeling brengt ons weer veel moois. Van wijdse vergezichten tot mooie bloemenvelden. Van alles wat.

Met gevaar voor eigen leven leggen we het derde kwart af van deze wnadeling. We zijn ons continue bewust van een dreigend gevaar vanuit de lucht. We kijken eens links naar boven en dan weer rechts. Het meeste dat we zien zijn wolken en bomen. Geen vogel te zien. We hebben verhalen gehoord... Je weet maar nooit. Bij ons is echter niets gebeurd.

We gaan er van uit, nu we zo'n kilometer of 5 verder zijn en door Brinkheurne wandelen dat we geen gevaar meer lopen en kunnen weer van het uitzicht genieten. (Het viel best mee hoor. We hebben niet een keer omgekeken naar een evetueel aanvallende vogel). Daarom nog maar een foto gemaakt van het mooie uitzicht hier.

Zo rond 14:00 zijn we weer terug bij de auto. We rijden snel nog even langs de Jumbo voor de laatste boodschappen en gaan dan weer terug naar de caravan. We hebben daar nog een puzzel die ligt te wachten.

Vanavond eten we weer lekker basic. Pannenkoeken. Zin in. Nu al en ik moet nog een uur of 3 wachten.

Dag 12 De dag van Vragender.

Dit is de laatste volledige vakantiedag. Om de vakantie goed af te sluiten doen we vandaag nog maar een wandeling van circa 17 kilometer. We vertrekken vanuit het plaatsje Lievelde. We rijden daarom eerst naar het station daar omdat de route daar vertrekt.

Als we daar aankomen en uit de auto zijn gestapt worden we meteen aangesproken: "De trein rijdt niet in verband met een defect". "Ok, bedankt. Denk ik. We gaan niet met de trein". "Oh".... Zo, t.u.p.g.

Ook deze wandeling brengt ons weer langs mooie plekjes.

Ook zien we het probleem met het spoor.

Eenmaal in het plaatsje Vragende pakken we een terrasje en een stukje gebak zoals we dat iedere dag al hebben gedaan. We hebben zo'n slecht leven...

Daarna weer verder. Het is nog niet eerder zo warm geweest deze vakantie. Dus in het volgende dorp, Lichtenvoorde, Gaan we nog maar eens op het terras zitten.

Het is nu nog maar zo'n 6 kilometer terug naar de auto. Als geoefende wandelaar draaien we er onze hand niet voor om en na een uurtje zijn we weer terug bij de auto. Eenmaal bij de caravan zijn we er helemaal klaar mee.

Als afsluiting nemen we er nog maar een. Het moet toch op want morgen moet de caravan terug en gaan we naar huis. Na het verfrissende drankje en de nodige borreldingentjes, want alles moet op weet je wel, beginnen we met opruimen.

We sluiten de vakantie af met een culinair hoogtepunt...

Inderdaad frikandel speciaal met een frietje speciaal. Heerlijk. Lekker back-to-basic. Daarna nog gepuzzeld om toch op de laatste avond ook de laatste puzzel af te werken. Dat is gelukt.

Morgen vertrekken we rond 09:30 want de caravan moet om 12:00 ingeleverd worden in Nederweert en dat is ongeveer 2 uur rijden zonder caravan. Mocht er niets onvoorziens gebeuren dan is dit het einde van het verslag en zie ik jullie graag weer terug bij de volgende vakantie of noemenswaardig uitje.

Gebeurd er morgen vanalles wat niet de bedoeling was dan volgt er op deze pagina een vervolg. Ik hoop van niet.